lördag 3 oktober 2009

höstmusik


Sist jag skrev något här var det ännu sommar och sommaropera. Nu viner den första höststormen över taket och det har nästan varit frostnätter – men ändå sägs september ha varit två grader över normaltemperatur. Vad ska stoppa den smygande upphettningen av vårt klot? Bila mindre och cykla mer är en god sak, men jag lät faktiskt bli att cykla till invigningen av Skånes Mittpunkt idag. Jag ”unnade mig”, som det heter, att öva upp mitt pianospel igen – det får alltsomoftast sitta emellan av alla andra kulturplikter. Det finns visserligen många fantastiska pianister, men i går hörde jag av en slump min bortgångna lärare Hilda Waldeland i radio i en oöverträffad (vill jag påstå) inspelning från 1961, och det blev en oemotståndlig uppfordran för mig att gå till flygeln och spela Stenhammar och Beethoven. Det finns något av det jag borde lärt av Hilda som jag saknar hos dagens pianister.

Men i morgon, den 4 oktober har vi i Musik & Teatersällskapet en härlig Vivaldi- konsert med den härliga Ensemble 1700. Bästa barockorkestern i Sverige, säger expertisen. Kl 19 på kulturhuset Anders. Hoppas vår marknadsföring ger resultat – Vivaldi med i alla fall en årstid borde väl vara populärt.

Den 10 oktober, nästa lördag kl 19, ordnar vi TOSCA från Metropolitan.

Och veckan efter, söndag den 18 okt kl 16, den välbekante och mycket spännande tenoren Rickard Söderberg med svenska kärlekssånger. En flitig bloggare för övrigt på www.rickardsoderberg.se. Läs om våra konserter på www.kulturhoor.nu.

Sommaropera? Jodå, vi har en träff med dem som var med på lördag, visa bilder och höra inspelning. Och prata lite om nästa sommar. Kanske. Vad blir det? Troligen en välkänd och mycket bra opera. Med lite nya grepp.

Men det mer vardagliga kulturarbetet: Öva med Höörs Kammarorkester, Frosta Kammarkör, leta upp nya ”låtar” till dem, tar sin tid. Borde förresten inte kallas ”vardagligt” – arbeta med orkester och kör är egentligen spännande, roligt men rätt pirrigt.

JUST DET! EFTERLYSNING
Frosta Kammarkör behöver fler sångare!!
Du som vill sjunga i kör ta gärna kontakt med mig! Alla stämmor behöver tillökning. Det är en gammal fin kör! Ja, finns det någon spelsugen stråkmusiker som läser detta, varför inte börja i Höörs Kammarorkester!

För övrigt är det mycket med kulturhuset Anders. Vi behöver nånstans att hysa all rekvisita och få det mer praktiskt för all verksamhet. Dags att få igång en ny om- och tillbyggnad.

Skolbion i Anders tycks ha upphört utan att någon verkar ha brytt sig. Synd. Hoppas skolorna gör något bra av sina 110 000 till ”Skapande skola”. Skolteater- bio- konserter finns det i alla fall inte för mycket av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar