I onsdags kväll övade jag i Lund på min nya opera ”En midsommarnattsdröm” med fyra ungdomar i Lund. De har bland annat ett hetsigt gräl, som minsann inte är lättsjunget, men de är entusiastiska och smarta. Härligt. Vi övade i kulturskolan/Lars-Erik Larssongymnasiset, den skola vars körer åker runt i världen och vinner tävlingar. I årets studentklass därifrån gick minst 7 också i Höörs Musikskola, ett bevis på Höörs kvalitet som kultur- och kulturpedagogisk ort.
I torsdags morse var det en presentation av Höörs kommande "varumärkesstrategi". Den anlitade konsulten ansåg inte att kulturen platsade som något Höör borde skryta särskilt med, för det finns inget unikt med den, folk prioriterar den inte särskilt högt och Höör bör och kan inte bygga Guggenheimmuseum. Det blev en rätt livlig diskussion och jag hoppas att jag inte tog i för hårt och blev tröttsam. Men jag vågar sticka ut hakan och säga att t ex Höörs Sommaropera är visst unik, det säger alla som vet vad det är fråga om, och bara ett exempel på en ovanlig kulturpedagogisk profil i Höörs kulturliv, där musikskolan är viktig. Och idag skriver en person, som jobbat 24 år i just varumärkesbranschen till mig: ”Att inte utnyttja Höörs Sommaropera som den diamant den är tycker jag är tjänstefel”.
Alltnog, efter denna jobbiga torsdagsmorgon övade Sommaroperans orkester hela dagen för första gången med den nyskrivna musiken. Det är ett detaljrikt stycke jag gjort. Det är tvära kast i Shakespeares text och musikerna måste hänga med i stämningsväxlingarna. Men redan låter många ställen tjusigt. Det är fina musiker, och vi har den excellente trrumpetaren Christer Ekstedt med för första gången.
I dag lördag var det ungdomskörens tur, den sjunger musik ur Purcells The Fairy Queen, som vi vävt in i operan. Det ska nog bli en mycket bra och ung kör. Många i den och bland de unga solisterna har nyss tagit studenten, så det järngänget kan vi nog inte räkna med nästa år. I morgon ska jag öva med den yngre ”älvakören” med fyra "soloälvor" och Puck, självaste Torbjörn Lilliequist. (Vi har 16 barn - och ungdomsolister och 5 professionella sångsolister.) Sedan blir det bara några individuella övningar i nästa vecka innan heltidsövningarna börjar på allvar den 27 juli. Fram till dess ska scenografi byggas upp och kläder sys. Och mat till alla övningar förberedas.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej,
SvaraRaderaSjälvklart använder vi oss alltid av Höörs rika kulturliv i vår marknadsföring; Kulturhuset Anders, Musikskolan, Glasblåseriet, Konsthallen, Konstgillet, Museiföreningen, Mölleföreningen m.fl. Nu under sommaren är Sommaroperan en av de stora dragarna. I de starkaste kännetecknena för Höör; Natur, kommunikationer och upplevelser hamnar absolut kulturupplevelser likväl som naturupplevelser inom just upplevelser som räknas, i vår Varumärkesstrategi, som ett av Höörs kärnvärden.
Helén